Zes foodtrends zetten de toon in 2019! We doen je alvast watertanden: fastfood wordt gezond, water begint een revolutie en diepvrieseten is cool! Het rapport ‘The Future 100’ van J. Walter Thompson onder de loep.
1. Drie ingrediënten om in de gaten te houden
Lichenen, dulse en calamondin. Die namen zeggen je waarschijnlijk niets, maar in 2019 veroveren ze ons bord. Lichenen zijn korstmossen en worden gezien als een potentieel ingrediënt om af te rekenen met het wereldwijde voedseltekort. Hoezo? Omdat deze schimmel multi-inzetbaar is! Je vindt lichenen al terug in diverse voedingsmiddelen, zoals brood, boter, cornflakes, pesto en pasta. Lichenen zijn bijzonder voedzaam en uitstekend bestand tegen klimaatschommelingen.
Dulse is een zeewier en zit barstensvol vitamine A. Het komt weer in de mode en smaakt heerlijk bij salades, eieren en avocado. De kleine sinaasappeltjes van de calamondin (uit de Filippijnen) zijn al razend populair in Korea en Singapore. Koks gebruiken ze steeds vaker om hun subtiele en geurige smaak. Ze worden zelfs al verwerkt in bier en cocktails.
2. Wijn veranderen … in water
Jawel, je leest het goed! We hebben het niet over een mirakel, maar over een echte innovatie in de drankensector als reactie op een trend die zowel in Europa als in de Verenigde Staten wordt waargenomen: steeds meer consumenten stoppen met alcohol drinken.
Zo ontstond in Amerika het idee voor een nieuwe drank: Napa Hills combineert mineraalwater met wijn. Meer precies is het water zonder alcohol verrijkt met de antioxidanten van wijn. Voorlopig is de drank beschikbaar in drie kleuren en smaken: Cherry Rosé, Lemon Chardonnay en Peach Grigio. Gezondheid!
3. Diepvrieseten is cool!
Over diepvriesproducten deden lang heel wat clichés de ronde, vooral wat hun voedingswaarde betreft. Daardoor hadden we een verkeerd beeld van veel producten, waaronder groenten. Nu komen ze echter weer in de gunst van de consument omdat tegenwoordig ook veel ingrediënten met een gezonde connotatie in de diepvries liggen, zoals boerenkool, quinoa, zoete aardappelen, glutenvrije en plantaardige producten en biovoeding in het algemeen.
Qua design zijn die trouwens niet meer te vergelijken met de traditionele kant-en-klaarmaaltijden. De verpakkingen zijn tegenwoordig minimalistisch en doen het uitstekend op Instagram. Ook aan de kinderen is gedacht. Zo haalde de Amerikaanse start-up Raised Real vijf miljoen dollar op om zijn biologische diepvriesmaaltijden voor baby’s op de markt te kunnen brengen. Tien minuutjes stomen en klaar!
4. De revanche van brood
Maak je klaar voor bread 2.0! Jarenlang werd brood gedemoniseerd door de koolhydraatarme diëten. Ook de glutenvrije trend deelde een paar rake klappen uit. Nu is echter een nieuwe generatie bakkers opgestaan om het tij te keren.
Brood is inventief en groeit uit tot een modelproduct. Het is verkrijgbaar in uiteenlopende varianten, van biologisch en veganistisch tot vezelrijk. Maar de echte innovatie komt van de Britse bakkerij Modern Baker. Een langzaam gistingsproces van het deeg geeft hun brood een lagere glycemische index, een betere voedingssamenstelling en een betere biologische beschikbaarheid. Kortom, het stimuleert minder de honger en je lichaam neemt de voedingsstoffen beter op.
5. Water zoals je het nooit eerder hebt gezien … en gedronken
Water zat al in de lift en dat is logisch: het hydrateert en bevat geen calorieën. Door meer variatie wil het nu ook de concurrentie aangaan met sappen, smoothies en frisdranken. Zoals in elke healthy trend wordt nu dus ook water verrijkt met fruit en planten, zonder suiker of additieven, en is het verkrijgbaar in een waaier aan smaken!
Water is een echt kameleonproduct en kan veel ingrediënten bevatten. Het merk Szent combineert water zelfs met etherische oliën. Tangerine zou bijvoorbeeld de concentratie verbeteren.
Het bruiswater van het merk Recess wijkt nog meer af: het bevat een derivaat van cannabis, ginseng, L-theanine uit groene thee en schisandra (gedroogde bessen uit de Chinese en Russische geneeskunde). Deze natuurlijke ingrediënten zouden helpen om stress te bestrijden en de concentratie te verbeteren. Het verschil merk je al aan de buitenkant, want de verpakking ziet er absoluut zen uit!
6. Gepersonaliseerde voeding dankzij ons DNA
In Japan gebruikt Nestlé artificiële intelligentie, sociale netwerken en DNA-testkits voor thuis om een volledig gepersonaliseerd dieet samen te stellen voor de abonnees van het Wellness Ambassador-programma.
Andere gelijkaardige initiatieven bestaan al in de VS, waar bedrijven aan de hand van bloedstalen gepersonaliseerde begeleiding aanbieden met diverse producten, variërend van verrijkte thee tot smoothies en gezonde snacks.
Nog sterker: het bedrijf Fitbit heeft onlangs een partnerschap met Amazon opgezet waardoor je nu, dankzij de gegevens die Fitbit-apparaten verzamelen in de app voor voedingsplanning, producten rechtstreeks kunt bestellen op Amazon Fresh …
Wil jij ook een trend creëren of innovatieve oplossingen aanbieden aan je doelgroepen en prospecten? Neem contact met ons op!