Zijn Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram voor jou dé sleutels tot een succesvolle digitale marketingstrategie rond gezondheid of voeding? Dan zal dit artikel je zeker interesseren. Uit de digitale trends van 2019 blijkt namelijk dat vooral Pinterest, naast Tik Tok, zich laat opmerken tussen de sociale netwerken, wereldwijd … en in België. Een korte toelichting:
Pinterest, wat is dat nu eigenlijk?
Volgens sommigen dient Pinterest uitsluitend om een huwelijk of vakantie te plannen. Anderen vinden er inspiratie voor hun binnenhuisinrichting of weekmenu. Pinterest is echter veel meer dan dat! Het is in feite een visuele zoekmachine. Het sociale netwerk onderscheidt zich weliswaar sterk van Instagram, in die zin dat Pinterest bulkt van de interessante content, maar vooral ook een onuitputtelijke inspiratiebron is.Het grootste verschil met Instagram is dat Pinterest internetverkeer en aankooptransacties genereert (bij 85 % van de gebruikers), al is hier soms wat meer tijd voor nodig. Het sociale netwerk stuurt met andere woorden het toekomstige koopgedrag van potentiële consumenten door hen doorheen het hele aankoopproces – de zogenoemde sales funnel – te loodsen.
Vanwaar die interesse?
Het grote voordeel van Pinterest is dat het zijn gebruikers een waaier aan visuele elementen (foto’s, infographics enz.) aanbiedt, over al wat je maar kunt bedenken. Dat maakt van Pinterest een rijke bron van inspiratie en documentatie. Zo blijken infographics bijzonder waardevol te zijn voor de gebruikers. Ze vormen dan ook interessante contentmogelijkheden, om merken voor te stellen of een niet zozeer commerciële, maar eerder inspirerende boodschap over te brengen. Vooral inspirerende posts zetten de Pinterest-gebruiker uiteindelijk aan tot een aankoop.
Pinterest in een notendop
Op wereldschaal:
- 265 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 50 % buiten de Verenigde Staten;
- Meer dan 85 % van de gebruikers raadpleegt de app op mobiele toestellen, met de sterkste stijging in 2019;
- Meer dan 75 % vrouwen onder de gebruikers;
Dat staat het gebruik van Pinterest door mannen echter niet in de weg, integendeel. De voorbije maanden zou het aantal mannelijke gebruikers van het platform verdubbeld zijn.
- Leeftijdsgroep: 25- tot 49-jarigen, onder wie aanzienlijk veel millennials;
- Een hoge gemiddelde omzet: > 90.000 euro per jaar;
- Gebruikers brengen gemiddeld 14 tot 34 minuten per sessie door op de app, al naargelang het land;
- Exclusief publiek: 65 % van de Pinterest-gebruikers heeft bijvoorbeeld geen Twitteraccount;
- Een motor achter het internetverkeer: 33 % meer internetverkeer dan Facebook, bijvoorbeeld.
En hoe zit het in België?
- +/- 2 miljoen gebruikersprofielen
- Een penetratie van 26 % (beter dan Snapchat!), al is Pinterest aan een sterke opmars bezig: volgens deskundigen zal het sociale netwerk binnenkort qua gebruikersaantallen Instagram op de voet volgen.
De mening van een professional – Cédric Rainotte, Social Paid Strategist
Pinterest – ergens tussen SEO en sociaal netwerk in – is een platform voor inspiratie. Het leent zich als geen ander voor de informatieve doeleinden van de farmaceutische sector en aanbieders van FMCG. 85 % van de vrouwen maakt van Pinterest gebruik om momenten in hun leven te plannen (maaltijden, kappersbezoekjes, vakanties enz.), of is op zoek naar inspirerende content (97 % van de zoekopdrachten is niet merkgebonden, maar moet veeleer inspirerend zijn. Dat maakt Pinterest interessant voor challengers). Met een penetratieniveau van meer dan 25 % in België en een voor 57 % exclusief publiek in vergelijking met Instagram of voor 26 % in vergelijking met Facebook, is Pinterest in ons land van grote strategische waarde. In april ***2020*** opende Pinterest bovendien zijn deuren voor de publiciteitsmarkt, wat de app nog interessanter maakt. De uitdaging bestaat er weliswaar in van je merk een bron van inspiratie te maken voor een doelgroep die op zoek is naar tips.
Cédric gunt je een blik op zijn wereld en geeft je tips.
Welke mogelijkheden biedt Pinterest voor jouw onderneming?
De eerste kans ligt duidelijk in de populariteit van de meest bezochte of bewaarde (‘gepinde’) categorieën. Helemaal bovenaan staat voeding. En hoewel gezondheid verder op de lijst staat, is het onderwerp aan een inhaalbeweging bezig.
Een tweede, maar niet minder belangrijk voordeel is de duurzaamheid van de content. Daar getuigen de statistieken van: Pinterest-‘pins’ hebben 100 keer meer bereik dan tweets, en ze gaan gemiddeld 1.600 keer langer mee dan een Facebookpost. Met andere woorden: content creëren is er goedkoper, vooral als die van goede kwaliteit is. Een andere troef van Pinterest is dat de helft van de gebruikers de content op Pinterest niet als reclame beschouwt. Er is dus globaal gezien veel minder ‘agressiviteit’ tegenover de reclame, die veeleer voor interessante trends wordt aanzien. Pinterest is ook de ideale locatie om er je influencer-strategie op uit te rollen. Influencers zijn er namelijk erg talrijk aanwezig en actief. Tot slot is het sociale netwerk buitengewoon doeltreffend om potentiële klanten tot een aankoop te overhalen.
En de prijzen liggen overigens vrij laag, zeker in het licht van de langdurige zichtbaarheid van de reclame. De CPM bedraagt gemiddeld € 1,3, en de CPC ligt tussen de € 0,10 en € 0,35. De CPV bedraagt € 0,01 tot € 0,03, al naargelang het format en de doelgroep, uiteraard.
Kort samengevat kan Pinterest je helpen om:
- creatieve content uit te werken en je vaardigheden ter zake te testen;
- naambekendheid te verwerven in België en binnen jouw sector;
- je zichtbaarheid te vergroten, via internetverkeer met een hoge conversiegraad voor aankopen of dat een hoog aantal websitebezoekers genereert;
- het vertrouwen te winnen van de internetgebruikers, dankzij de erkende betrouwbaarheid van Pinterest;
- een sterke band te creëren met huidige en toekomstige consumenten;
- je klantentrouw te vergroten;
- een graantje mee te pikken van nieuwe trends, of zelf nieuwe trends te creëren;
- je social paid-strategie te optimaliseren, aangezien er minder concurrentie is en de langetermijnresultaten beter zijn.