Sociale media maken deel uit van het dagelijkse leven van de meeste Belgen, en dus ook van de klanten van de farmasector. Instagram is uitgegroeid tot een echte opportuniteit voor de sector, met een voornamelijk mobiel en visueel gebruik.
Patiënten, zorgverleners en zorgaanbieders: allemaal gebruiken ze sociale netwerken. Door het opzoeken van gezondheidsinformatie te vergemakkelijken en de toegang te vereenvoudigen zijn sociale media een aanvullende manier om gezondheidsproblemen aan te pakken.
De gezondheidssector heeft er dan ook alle belang bij om op deze media waarde te creëren en de interactie met gezondheidsactoren en patiëntengroepen te verhogen.
Blijf niet aan de zijlijn staan!
Je blijven verschuilen achter de regelgeving of de risico’s voor de reputatie van je bedrijf om zelf niet actief deel te nemen, lijkt in deze tijd op zijn zachtst gezegd riskant. Ogilvy Common Health meldt in zijn sociale balans van 2018 over de farmasector dat het publiek van farmaceutische bedrijven op de verschillende platformen blijft groeien, zelfs al laten die bedrijven zich minder vaak zien op sociale media (zie grafiek hieronder).
Facebook genereert dan wel de meeste betrokkenheid, maar Instagram is niet langer het kleine broertje: het publiek van dit platform groeit snel en de betrokkenheid is er hoger in verhouding met het aantal posts.
Dit medium zou in de toekomst wel eens sterk kunnen evolueren, als we Ogilvy mogen geloven: volgens hun rapport levert visuele content de beste betrokkenheid op.
Goede redenen om een account aan te maken op Instagram
Voor de farmasector vormt dit netwerk een echte opportuniteit om de communicatie een nieuwe dynamiek te geven en in te spelen op de nieuwe gewoonten van alle klanten: patiënten, gezondheidswerkers, het grote publiek … Circa één derde van de Belgen is overigens maandelijks actief op dit platform met het grootste groeipotentieel.
Vijf redenen om je farmabedrijf op Instagram te introduceren?
- Wie mobiel zegt, zegt afbeeldingen!
Afbeeldingen met tekst erbij worden dubbel zo vaak geliket, als publicaties die alleen tekst bevatten. - Krachtige en doeltreffende sensibiliseringstool
Afbeeldingen stimuleren voornamelijk positieve betrokkenheid. - Instagram is het favoriete sociale netwerk van influencers
Meer nog dan YouTube of Twitter. Dé uitdaging voor laboratoria is om die nieuwe influencers te identificeren en ze in te zetten als communicatietussenpersoon. - Reclame is storend
Door het toenemende gebruik van adblockers moet je wel op zoek naar nieuwe manieren om in contact te komen met jonge patiënten of gezondheidswerkers. - Sterkere strategie
Instagram is vooral mobiel gericht, en dus een aanvulling op belangrijke platformen als Facebook en Twitter. Het biedt voortdurend nieuwe formats en manieren om informatie te verspreiden, afgestemd op de behoeften van de gebruikers.
Novartis en Bayer zijn op wereldschaal de actiefste laboratoria en al het langst aanwezig op Instagram. Zij zagen lang voor alle anderen het potentieel van dit platform.
Wil je aan de slag op Instagram, maar heb je geen mobiele strategie? Heb je al een Instagram-account, maar voldoen de resultaten niet aan je verwachtingen? Wil je originele story’s met impact ontwikkelen? Ben je op zoek naar influencers op het gebied van gezondheid? Wacht dan niet langer en neem contact met ons op.