Uit het nieuwe digitale rapport (2018), gepubliceerd door We Are Social en Hootsuite, blijkt dat er wereldwijd meer dan 4 miljard internetgebruikers zijn. Ook meer dan 10 miljoen Belgen zijn steeds vaker mobiel online en actief op sociale media. Dit zijn de grote trends die je absoluut moet onthouden.
Voor een doeltreffende digitale strategie in jouw specifieke domein moet je vooral oog hebben voor het algemene online gedrag van de gebruikers, en dus van je doelpubliek. Goed nieuws: in dit artikel vatten we de voornaamste tendensen van het Belgische internetgebruik voor je samen. Deze cijfers zullen goed van pas komen bij het uitwerken van toekomstige campagnes.
Drie belangrijke indicatoren
- Het aantal internetgebruikers bedraagt 10,20 miljoen in 2018, een stijging met 1% op één jaar tijd
- Het aantal sociale mediagebruikers is in 2018 opgelopen tot 7,5 miljoen, dat is een stijging met 9% tegenover vorig jaar
- In 2018 bedraagt het aantal mobiele gebruikers 8,81 miljoen, dat is een toename met 5% op één jaar tijd
De tijd die we online doorbrengen
Volgens de laatste gegevens van de ‘Global Web Index’ maakt de gemiddelde internetgebruiker zo’n vijf uur per dag gebruik van apparaten en diensten, die geconnecteerd zijn met het internet. Dat is ongeveer een derde van de tijd dat hij wakker is.
De Belg gebruikt vaker apps dan mobiel te surfen
Meer dan 3/4 van de Belgen beschikt tegenwoordig over een mobiele telefoon en de meeste daarvan zijn smartphone-gebruikers.
De Belg verkiest vooral de laptop om online te gaan (in tegenstelling tot het wereldwijde gemiddelde), maar het internetgebruik via de smartphone neemt sneller toe dan voor alle andere apparaten samen.
We moeten wel benadrukken dat het hier uitsluitend gaat over het internetgebruik. Het rapport wijst uit dat gebruikers vandaag 7 keer meer tijd doorbrengen op mobiele apps dan op mobiele internetbrowsers. Het aandeel van het mobiele gebruik in het totale internetgebruik ligt dus nog hoger dan de bovenstaande cijfers suggereren.
De laatste gegevens van Facebook ondersteunen deze vaststelling: slechts 16% van de Belgische gebruikers gebruikt Facebook niet via zijn mobiele telefoon.
De mobiele telefoon is nuttig en informeert
Ook al is onze smartphone in de eerste plaats een nuttig gebruiksvoorwerp in het dagelijkse leven, we gebruiken hem ook graag om ons te informeren. Bovendien wordt hij steeds vaker gebruikt als persoonlijke gezondheidstool.
Elke seconde 11 nieuwe sociale media gebruikers
De laatste 12 maanden is het totale aantal sociale media gebruikers met 9% gestegen. Elke seconde zetten bijna 11 Belgen hun eerste stappen op een sociaal netwerk. Deze toename kan onder meer verklaard worden door een stijging van het aantal oudere gebruikers die hun weg vinden naar de sociale media.
Facebook blijft domineren, YouTube biedt weerstand
Facebook domineert nog steeds het Belgische sociale medialandschap en eist zelfs bijna de volledige TOP 5 op. Enkel YouTube biedt nog weerstand.
Instagram is erin geslaagd om mee te profiteren van de opmerkelijke groei van Facebook Inc (wereldwijde tendens). Vandaag is het zelfs uitgegroeid tot het kanaal met het meeste groeipotentieel, dat ook het interessantst is voor merken. Zowat een derde van de Belgen is elke maand actief op Instagram.
Een beter organisch bereik in België
Zoals verwacht, doken zowel het organische bereik (10,7%) als de engagement rate (minder dan 5%) dit jaar zowat overal ter wereld naar beneden. De engagement rate daalde gemiddeld zelfs met 10%. België vormt hierop een uitzondering met een organisch bereik en engagement rate die hoger liggen dan gemiddeld.
Belgen nog steeds dol op Google
Zeggen dat de Belgen dol zijn op Google is een understatement. Google gebruiken blijft nog steeds onze voornaamste activiteit op het web, ook al zijn de sociale media aan een inhaalbeweging bezig.
Gediversifieerd videogebruik
Vier op de tien Belgen kijken dagelijks online naar video’s.
Klassieke televisie moet opboksen tegen toenemende concurrentie, want steeds meer gebruikers kijken uitgesteld, on demand, via streaming of zelfs op een ander apparaat.
Belgen kopen steeds meer online
Zo’n 56% van de Belgische internetgebruikers koopt online via e-commerce sites.
Het aantal personen dat gebruikmaakt van een e-commerce platform voor de aankoop van consumptiegoederen (mode, voeding, elektronica, speelgoed), is met 8% gestegen tegenover 2017. Gemiddeld komt dat neer op 783 dollar of 671 euro per persoon. De Engelsen spannen de kroon op het vlak van e-commerce: zij geven jaarlijks meer dan $ 2000 uit per gebruiker.