De thema’s ‘Voeding & Gezondheid’ zijn actueler dan ooit, maar tegelijkertijd hebben consumenten ook meer vragen en angsten hieromtrent. Hoewel de digitalisering gezondheidsinformatie meer toegankelijk maakt, circuleren er ook veel onjuistheden en gezondheidsmythes op het web. Hoe betrouwbaar is dokter Google? En welke cruciale rol hebben professionals om een gezonde levensstijl te bevorderen?
De onderzoekers van de Global Burden of Disease Study (University of Washington) zorgden recent voor een ware wake-upcall met de publicatie van hun nieuwe resultaten in het gerenommeerde medische vaktijdschrift The Lancet. Deze studie brengt de gezondheidseffecten van onze levensstijl en eetgewoonten in kaart: In 2017 werden wereldwijd 10,9 miljoen sterfgevallen ten gevolge van ongezonde voeding geregistreerd.
Naast de grootste risicofactor tabak, blijkt de impact van voedingsprioriteiten te zijn toegenomen. Dit verklaart tevens de stijgende trend van het aantal diabetespatiënten, ook in België. Het rapport wijst overigens op het feit dat we nog steeds te weinig volkorengranen, fruit, noten en zaden eten.1
Ondanks deze ontnuchterende cijfers, staan consumenten vandaag wel al meer stil bij de relevantie van gezonde en duurzame voeding.2 Maar leven we hier ook voldoende naar? En beschikken we over de juiste kennis en informatie?
Het is dan ook in deze context dat gezondheidsprofessionals aan de alarmbel trekken en beleidsmakers samen met de industrie werken aan toegankelijke preventiemaatregelen en innovaties, zoals o.a. de lancering van het voedingslabel Nutri-Score en de vermindering van toegevoegde suikers in drank – en voedingsproducten. Ook de opkomst van de flexitariërs en de trend van plantaardige alternatieven bevestigen deze toenemende bewustwording.
Invloed van media & dokter Google
Gedragsveranderingen en percepties worden mede beïnvloed door berichtgeving in de media, dit geldt vooral voor de jonge generaties. Anderzijds geven consumenten aan soms ongerust te zijn over gezondheidsnieuws in de media en vinden ze de boodschappen vaak tegenstrijdig of onvolledig.3
Volgens Amerikaans onderzoek ligt deze verantwoordelijkheid ook deels bij wetenschappers en vakbladen. Hun analyse van persberichten toont aan dat 44% van de artikels het nieuws overdrijven en 58% bevat minstens één substantiële onjuistheid. Observationele studies staan dan ook meer in de belangstelling, maar kunnen nooit een oorzakelijk verband vaststellen en suggereren enkel een associatie.4
Is digitale gezondheidsinformatie betrouwbaar?
Volgens een bevraging van de Christelijke Mutualiteit in Vlaanderen gaat 91% regelmatig online op zoek naar gezondheidsinformatie en 43% stelt vaak zelf een diagnose op basis van deze online informatie, waardoor consultaties bij een arts soms worden uitgesteld. Populaire zoekopdrachten zijn: een gezonde levensstijl, ziektesymptomen, klachten en mogelijke behandelingen.
Bovendien moet er rekening worden gehouden met het verschil in vermogen om deze informatie correct te evalueren. Maar voor 6 op de 10 respondenten blijft een gezondheidsprofessional nog steeds de meest betrouwbare bron. Vooral jongere patiënten maken meer gebruik van dokter Google.5
Dat het advies van experten cruciaal is in complexe diagnoses, blijkt bijvoorbeeld bij intoleranties en allergieën. In dit geval moeten consumenten soms lactose – of glutenvrij eten, maar tegelijkertijd is het ook een hype om beiden volledig uit het eetpatroon te bannen. Deze vorm van auto-diagnose bij spijsverteringsproblemen kan echter leiden tot grote voedingstekorten.
DE missie van Food in Action
Als marktleider beschouwt het platform Food in Action het dan ook als zijn missie om gratis objectieve informatie en wetenschappelijke actualiteit ter beschikking te stellen van alle professionals en journalisten met een interesse in voeding. Op deze manier willen we bijdragen aan het ontkrachten van bestaande voeding – en gezondheidsmythes.
Ook deskundigen maken vaker gebruik van online informatiebronnen. Sinds begin 2019 is Food in Action dan ook 100% digitaal beschikbaar en het platform telt reeds meer dan 9.000 trouwe leden.
Bovendien zijn er op het web letterlijk geen grenzen meer, want we merken ook een sterke groei en interesse voor onze content bij gezondheidsprofessionals uit Frankrijk. En jij? Ben jij al ingeschreven?