De wereld evolueert steeds sneller. Wie weet nog hoe het was zonder smartphones? Of hoe lang Facebook bestaat? De digitale wereld is zo geïntegreerd in ons leven dat slechts weinigen het zich nog herinneren. En de digitalisering blijft razendsnel doorstomen. Ben je er klaar voor?
De digitale vooruitgang is als een bulldozer. In tien jaar tijd zijn bedrijven die niet wilden meevaren op de golf van verandering, kopje onder gegaan, maar zijn er ook nieuwe waarden ontstaan, samen met een indrukwekkende reeks innovaties.
In de eerste plaats natuurlijk de sociale media, die de relatie tussen merken en gebruikers fundamenteel hebben veranderd. Maar ook geconnecteerde objecten, content ‘on demand’, cloud computing, toegevoegde realiteit, artificiële intelligentie en ga zo maar door. Al die nieuwigheden waren en zijn nog steeds geweldige tools om beter te communiceren. Tools die bovendien constant blijven veranderen.
Tien jaar terug
Facebook was oorspronkelijk bedoeld als een sociaal netwerk voor Harvard. Vandaag is Facebook het grootste medium ter wereld. In België bezoekt 83% van de bevolking het netwerk meermaals per dag. Het is ook een prachtig pushkanaal voor merken die hun bekendheid wil verhogen, hun klantenbinding willen versterken of informatie of producten willen promoten. En dat met voordelen die de andere mediakanalen ruimschoots overtreffen.
Google, de koning van de Intentie, is niet langer een eenvoudige zoekmachine, maar een echt ecosysteem van natuurlijke interfaces die ook spraakherkenning ondersteunen. Amazon was aanvankelijk de eerste wereldwijde online boekenwinkel, maar is nu de grootste speler op het vlak van distributie, met ambitieuze plannen in de voedingswereld sinds de recente aankoop van Whole Foods Market en de ontwikkeling van een eigen supermarktketen in de Verenigde Staten.
De gsm wordt steeds slimmer en krachtiger, maakt internetten steeds mobieler en neemt beetje bij beetje de plaats in van de televisie om video’s te bekijken. Informatie- en dienstenplatformen herdefiniëren onze consumptiemodellen en zelfs onze levensstijl! Ze zijn vandaag ook het resultaat van creatieve influencers die als experten perfect weten hoe ze de internetcodes en sociale media optimaal kunnen benutten.
En binnen tien jaar?
Het is nog niet gedaan! Integendeel: elke poging om de verandering tegen te gaan, zal een haast onomkeerbare ontwikkelings- en innovatieachterstand in de hand werken. Volgens de prognoses en speculaties van wereldwijde digitale experten zitten de volgende revoluties eraan te komen:
- Interfaces voor spraakherkenning (Amazon, Apple, Google): extreem vernuftige persoonlijke assistenten die onze gewoontes en wensen helemaal overhoop zullen gooien.
- Toegevoegde realiteit, die de echte wereld realtime combineert met digitale elementen, de gebruiker zo de mogelijkheid biedt tot interactie in real time en meestal op een 3D-omgeving is gebaseerd. Dit zal onze manier van zoeken en consumeren op zijn kop zetten en kent ook steeds meer toepassingen op medisch vlak.
- Virtuele realiteit, die samen met geconnecteerde objecten een ware omwenteling zal veroorzaken in de media en de videogames (dat is trouwens nu al het geval). Deze technologie past ook perfect in het medische en het voedingsdomein en heeft in bepaalde situaties haar nut al bewezen, meer bepaald bij bepaalde behandelingen (bijvoorbeeld virtuele therapie tegen verslavingen).
- Artificiële intelligentie, die ons zal helpen veel grotere datavolumes te verwerken, een groot aantal minder waardevolle taken te automatiseren en nu al bijdraagt tot de ontwikkeling van efficiëntere en meer gepersonaliseerde ‘gezondheidscoachingsystemen’.
De digitale omwenteling leidt tot nieuwe marketingtools, maar vooral ook nieuwe methoden. Hoe kunt u zich voorbereiden? Het is nooit te laat! Het voltallige Karott’-team staat klaar om u te helpen. Neem contact met ons op!